جایگاه مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در مردم سالاری دینی

استان خراسان رضوی
یادداشت سیاسی معاون تبیین و گفتمان سازی بسیج اساتید خراسان رضوی :

جایگاه مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در مردم سالاری دینی

از منظر دینی ،مردم با تعیین نماینده‌هایشان و مسئولانشان در چارچوب ضوابط دینی این امکان را به مسئولان می دهند که قدرت لازم را برای تحقق جامعه دینی پیدا کنند و لذا مشروعیت حکومت، منشا دینی پیدا می‌کند و تحقق بیرونی و خارجی آن در عالم واقع با انتخاب مردم و مقبولیت مردمی میسر می شود.
پس می‌بینیم که مجلس شورای اسلامی ، مجلس خبرگان رهبری و نقش مردم و انتخابات چقدر به هم پیوسته و حائز اهمیت هست.

بسم الله الرحمن الرحیم
در بین نهادهای قانونی و انقلابی در نظام اسلامی ، مجلس شورای اسلامی از جایگاه ویژه ای برخوردار است چون مجلس در واقع اینجا می شود خانه واقعی ملت، و تجلی اراده ملی وظایفشان هم  مهم است، مخصوصاً در بحث قانون گذاری و نظارت که این نشان از جایگاه ویژه و مهم مجلس در نظام اسلامی و قانون اساسی است، مجلس خبرگان رهبری هم در واقع لنگرگاه اطمینان مردم به سلامت نظام اسلامی است.
 مجلس خبرگان رهبری ،نماد در هم آمیختگی جمهوریت و اسلامیت و در پرتو تحقق کاملاً سالم مردم سالاری است. این مجلس خبرگان منتخب مردم، هم تعیین کننده رهبری و هم با مراقبت‌هایی که دارد تضمین کننده وجود و استمرار شرایط رهبری است.
نظام اسلامی هم که نماد تحقق مردم سالاری دینی هست و به منزله بزرگترین ثمره انقلاب ، تحقق عینی مردم سالاری دینی را دنبال می‌کند. در مقابله با امواج جهانی‌سازی غرب ، دین و سیاست را با حضور و پشتوانه مردم محقق می‌کند.
اینجا نقش مردم ، نقش تعیین کننده و مهمی است ،به عنوان پشتوانه نظام در عرصه‌ های مختلف ،آن هم در دوره‌ای که دین ناکارآمد جلوه داده میشد و مقوله فراموش شده ای تلقی میشد ،انقلاب اسلامی با پشتوانه مردم، دین را به صحنه سیاست آورد و از جمله نهادهای اساسی که خود این نهاد تبلور مردم سالاری دینی در نظام محسوب می شود ،مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری است.
 از منظر دینی ،مردم با تعیین نماینده‌هایشان  و مسئولانشان  در چارچوب ضوابط دینی این امکان را به مسئولان می دهند که قدرت لازم را برای تحقق جامعه دینی پیدا کنند و لذا مشروعیت حکومت، منشا دینی پیدا می‌کند و تحقق بیرونی و خارجی آن در عالم واقع با انتخاب مردم و مقبولیت مردمی میسر می شود.
 پس می‌بینیم که مجلس شورای اسلامی ، مجلس خبرگان رهبری و نقش مردم و انتخابات چقدر به هم پیوسته و حائز اهمیت هست.
 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.