نامه جمعی از اساتید دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان به مسئولان محترم نظام

استان خراسان رضوی
در خصوص لزوم مواجهۀ سنجیده و خردمندانه با پدیدۀ کشف حجاب:

نامه جمعی از اساتید دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان به مسئولان محترم نظام

امید است تا زمانیکه هنوز فرصت مواجهه منطقی و سنجیده و قانونمدارانه با پدیده کشف حجاب باقی است و فضای جامعه تحت تأثیر هجمه تبلیغی دشمنان انقلاب حساسیتهای خود را از دست نداده است و این پدیده نامیمون به امری متداول و متعارف تبدیل نشده، شاهد اقدامات عاجل دست‌اندرکاران امنیت اخلاقی و اجتماعی و متولیان فرهنگی کشور باشیم.

باسمه تعالی

خطاب به سران سه قوه و مسؤولان حوزه حجاب و عفاف

با سپاس به درگاه خداوند متعال از درهم شکسته شدن نقشه‌های شوم دشمنان انقلاب و نظام اسلامی در حوادث اخیر که: “ومکروا و مکر الله والله خیر الماکرین” ، و تشکر ویژه از مسؤولین نظام علی‌الخصوص پیشقراولان امنیت این مرز و بوم که جان برکف، صبورانه به میدان آشوبها و اغتشاشات رفته با همه فراست و درایت و موقعیت‌شناسی، در جنگ ترکیبی و پیچیده استکبار جهانی و اذنابش توانستند تلاشهای مذبوحانه ایشان را مهار نمایند و در جبهه‌ای به گستره دهها کشور و صدها رسانه و میان‌داری تمامی گروههای ضد انقلاب و تجزیه طلب به پیروزی رسند.

برخود لازم می‌دانیم به عنوان جامعه دانشگاهی کشور نسبت به ادامه این جنگ همه‌جانبه در قالب یکی از مهمترین اهداف آن، یعنی کشف حجاب، مشفقانه هشدار دهیم و إنذار مسؤولانه خود را با صراحت به سمع همه مدیران فرهنگی و اجرائی کشور رسانده و به عواقب بسیار خطرناک ادامه این شیوه از بقایای آشوبهای اخیر توجه دهیم.

هجمۀ سنگین دشمنان انقلاب و اسلام به حجاب و تبدیل‌شدن آن به نقطۀ ثقل حملات آنان در اغتشاشات اخیر، همگی حکایت از آن دارد که مسئلۀ حجاب از نظر ایشان، مسئله‌ای  راهبردی در جامعۀ اسلامی است و فروریختن حرمت پوشش اسلامی به فروریختن دیگر حرمت‌ها و حریم‌های زن مسلمان و جایگاه والای معنوی او در جامعه خواهد انجامید که خود بهترین و سهل‌ترین راه نفوذ و رخنه برای تخریب و نادیده‌انگاری دیگر محرمات اجتماعی اسلام از جمله روابط آزاد زن و مرد، بوده و مقدمه‌ای آشکار بر فروپاشی کیان خانواده در جامعه است.

نظر به خطیربودن شرایط کنونی کشور و نقش تعیین‌کنندۀ نیروی انتظامی و دستگاه‌های اجرائی و فرهنگی در مواجهۀ سنجیده و خردمندانه و در عین حال مقتدرانه با پدیدۀ کشف حجاب که از سوی عدۀ قلیلی در حال گسترش و ترویج در جامعه است، بر خود لازم می‌دانیم ریاست محترم قوای سه‌گانه کشور و همۀ وزیران، نمایندگان محترم مجلس و مسؤولین قضائی و مدیران بزرگواری را که در شرایط پیچیده و حساس و بسیار تعیین‌کنندۀ امروز، عهده‌دار ادارۀ کشور و سکّان‌دار کشتی انقلاب هستند  را به ابعاد اهمیت و ضرورت این مواجهه خردمندانه و مقتدرانه از جهات ذیل متذکر شویم:

1- پوشش سر و بدن توسط بانوان ایرانی یکی از شاخصه‌های بارز فرهنگی و اجتماعی و ملی ایرانیان بوده و در تاریخ فرهنگی و تمدنی ما پیشینه‌ای چند هزار ساله دارد و همواره برای ما ایرانیان امری عرفی و جاری و متداول در جامعه بوده است. از اینرو غفلت یا عدم اهتمام جدّی به حفظ این سنت در واقع نادیده‌انگاری بخشی از هویت ملی، فرهنگ ایرانی و عرف دینی جامعه است.

2- پوشش عفیفانه زن در نظام جمهوری اسلامی ایران به پشتوانه پیشینه اصیل فرهنگی خود، علاوه بر هویت ملی و عرفی، جنبه قانونی و حقوقی نیز داشته و رعایت آن برای هر شهروند ایرانی امری بایسته است. بر این اساس بدون تردید پدیده کشف حجاب از مصادیق بارز تخلف مدنی و امری غیر قانونی و هنجارگریزانه بوده و تظاهر به آن، ترویج هنجارشکنی در جامعه محسوب می‌شود.

3- از آنجا که اساسا هویت حجاب، امری اجتماعی است و نه فردی، از نظر آموزه‌های اسلامی به ‌اعتبار وجوب شرعی حجاب، جامعه اسلامی نمی‌تواند خالی از این ویژگی باشد. از این رو با توجه به اینکه حجاب از شعائر بارز زندگی و سبک اسلامی حیات اجتماعی مسلمانان است حفظ و حراست از این عنصر تمایزبخش جامعۀ اسلامی از دیگر جوامع، از وظایف اولی حکومت و آحاد جامعه اسلامی است.

4- حفظ حریم جنسی و رعایت پوشش عفیفانه زن و مرد علاوه بر ضمانت و صیانت از حضور اجتماعی زنان و نقش آفرینی ایشان در جامعه، با فراهم آوردن فضای امن و پیراسته از التهابات و هیجانات جنسی، بر ضریب کارآیی اجتماعی هر دو جنس افزوده و بدون ایجاد اختلال در روابط گرم و صمیمی درون خانواده، موجب توسعه کمّی و کیفی فعالیت‌ها و خدمات اجتماعی زنان و مردان می‌گردد. بنابراین هر اندازه و هر نوع عدول از رعایت حریم اجتماعی زن و مرد، بهره‌مندی از این ظرفیت عظیم جامعه اسلامی را تنزل بخشیده و مانعی برای شکوفائی استعدادها و توانمندیهای آحاد جامعه خواهد بود.

5- نکته بسیار مهم اینکه عدم وجود الزامات قانونی و حقوقی مناسب و کارآمد برای رعایت پوشش حداقلی موجود، رفته‌رفته به رهاسازی فضاهای اجتماعی و میدان یافتن افراد هنجارشکن و متعمّد و بی‌بندوبار انجامیده و با رواج پدیده کشف حجاب از حساسیت عمومی مردم به ضوابط مربوط به پوشش کاسته و این ناهنجاری مسلّم، تبدیل به عرف می‌شود.

6- حجاب حداقلی موجود که در حد پوشش سر و گردن است در حکم مرز نهایی و خط قرمز فرهنگ اجتماعی ما در قبال فرهنگ غربی است. با فروریختن این مرز، بدون تردید دیگر حدّیقفی برای کاستن روزافزون از حدود شرعی و عرفی پوشش در جامعه باقی نخواهد ماند و سرانجامی جز رواج فرهنگ برهنگی را نمی‌توان انتظار برد!!

با توجه به نکات یاد شده بار دیگر مسؤولین نظام را به اهمیّت پیگیری مطالبات مکرّر مقام معظم رهبری و ضرورت اجرای حکم صریح ایشان در باب لزوم رعایت حجاب اسلامی و وجوب آن توجه داده و وصایای مؤکّد صاحبان اصلی نظام و انقلاب یعنی شهیدان و پیشتازان جهاد و ایثار،  به حفظ حجاب فاطمی و حراست از حریم عفاف بانوان کشور را یادآور ‌شویم. این مطالبه به حق رهبری معظم و شهیدان و شاهدان ایثارگر انقلاب و عموم مردم و باورمندان به نظام جمهوری اسلامی از یکسو و وجود پشتوانه روشن حجاب و عفاف در قوانین مدنی و اسناد بالادستی نظام -از جمله مصوبات ارزشمند شورای عالی انقلاب فرهنگی- از سوی دیگر در شرایط کنونی کشور جای هیچگونه تأمّل و تعلّلی را برای مسؤولین امر باقی نمی‌گذارد. امید است تا زمانیکه هنوز فرصت مواجهه منطقی و سنجیده و قانونمدارانه با پدیده کشف حجاب باقی است و فضای جامعه تحت تأثیر هجمه تبلیغی دشمنان انقلاب حساسیتهای خود را از دست نداده است و این پدیده نامیمون به امری متداول و متعارف تبدیل نشده، شاهد اقدامات عاجل دست‌اندرکاران امنیت اخلاقی و اجتماعی و متولیان فرهنگی کشور باشیم. بعون الله و قوته.

جمعی از اساتید و مدرسان دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی استان خراسان رضوی

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.