مراسم روز ملی بسیج اساتید و گرامیداشت شهادت دکتر مصطفی چمران

استان خراسان رضوی
با حضور معاون مجمع جهانی بیداری اسلامی:

مراسم روز ملی بسیج اساتید و گرامیداشت شهادت دکتر مصطفی چمران

اکبری با بیان اینکه فلسطین به نقطه‌ای تبدیل شده بود که غربی‌ها برای تضعیف اسلام بر آن تمرکز داشتند، گفت: امام خمینی (ره) همواره به این موضوع نگاه عمیق و قرآنی داشتند و همین امر باعث شد تا شاگردان ایشان مثل شهید چمران وارد میدان مبارزه با رژیم غاصب صهیونیست شوند و به کمک مردم فلسطین بشتابند.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج خراسان رضوی ، مراسم بزرگداشت روز ملی بسیج اساتید چهارشنبه 1 تیر 1401  با حضور «حسین اکبری» معاون دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی و جمعی از اساتید بسیجی خراسان رضوی در دانشکده علوم پایه دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

اکبری در این مراسم با اشاره به اینکه موضوع فلسطین همواره مورد تأکید امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده است، اظهار داشت: از ابتدای اشغال فلسطین؛ به معنای دیگر جهان اسلام اشغال شد، آن هم دینی که قرار بود نجات‌دهنده بشریت باشد اما متأسفانه شرایط به نوع دیگری رقم خورد که این مهم محقق نشود.

وی با بیان اینکه دو قطب قدرت جهانی آن زمان یعنی کمونیسم و امپریالیسم به رغم رقابت‌ها اما در دین‌ستیزی وحدت داشتند، افزود: بعد از فروپاشی عثمانی جهان اسلام و به‌طور خاص؛ فلسطسین و مسجدالاقصی، توسط این دو قطب اشغال می‌شود. در چنین شرایطی علمای جهان اسلام، مخصوصاً علمای شیعی، فریاد دادخواهی از فلسطین را سر می‌دهند.

سفیر سابق ایران در لیبی با اشاره به این نکته که امام خمینی (ره) پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مسئله فلسطین را مهم می‌دانستند، یادآور شد: در آن ایام برخی این مسئله را فقط مختص به اعراب می‌دانستند در حالیکه چنین رویکردی غلط بود.

معاون دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی خاطرنشان کرد: در آن زمان اعراب به جای تکیه بر مفاهیم اسلامی بیشتر با پیروی از اگوهای کمونیستی و القای حس ناسیونالیستی به دنبال پیروزی در مواجهه با اسرائیل بودند.

وی با بیان اینکه فلسطین به نقطه‌ای تبدیل شده بود که غربی‌ها برای تضعیف اسلام بر آن تمرکز داشتند، ابراز داشت: امام خمینی (ره) همواره به این موضوع نگاه عمیق و قرآنی داشتند و همین باعث شد تا شاگردان ایشان مثل شهید چمران وارد میدان مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی شده و به کمک مردم فلسطین بشتابند.

سفیر سابق ایران در لیبی تصریح کرد: همزمان با چنین اتفاقی؛ امام موسی صدر به‌همراه شهید چمران وارد یک جامعه‌ای در لبنان می‌شوند که در آن شیعیان در یک وضعیت اسفناکی به سر می‌بردند اما این دو شیعیان لبنان را آموزش داده و سازماندهی می‌کنند.

اکبری با بیان اینکه متأسفانه اسرائیل به وسیله ترفند مذاکره توانست زمان بخرد و بخش‌های مختلف جهان اسلام از جمله لبنان را به اشغال خود دربیاورد، گفت: علما و اندیشمندان جهان اسلام پس از شکست‌های متعدد بدین نتیجه رسیدند که در زمینه مقاومت یک تئوری‌پردازی جدیدی در جهان اسلام شکل بگیرد. در این زمینه امام خمینی (ره) بحث استضعاف در مقابل استکبار را بر اساس آموزه‌های قرآنی مطرح کردند. بدین معنا که طبق وعده خداوند مستضعفان وارثان زمین خواهند شد.

معاون دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی ادامه داد: جریان مقاومت اسلامی لبنان یا همان حزب‌الله در ابتدا گسترش نیرویی نداشت اما همین جریان در سال ۲۰۰۰ میلادی توانست در مقابله با رژیم صهیونیستی به پیروزی برسد در حالیکه این رژیم و به طور کلی جبهه استکبار در همه زمینه‌ها تسلط کامل را داشته و دارند اما وقتی که با جریان مقاومت درگیر شدند؛ کار آنها به شکست انجامید.

وی با تاکید بر اینکه جریان مقابل استکبار، تکیه بر اراده الهی داشته و دارد؛ یادآور شد: تصور عموم جامعه این است که ایران کمک‌ها و مبالغ سنگینی به بحث فلسطین دارد در حالیکه اصلا چنین نیست و کمک‌های ایران به فلسطین در مقابل کمک‌های استکبار به اسرائیل، هیچ است. حضرت امام خمینی (ره) با تأکید بر اینکه مقاومت راه حل مشکل فلسطین است برای مبارزان فلسطینی خط‌مشی را ترسیم کردند که یاریگر آنها در تمام مراحل مبارزه بود.

معاون دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی درباره تأثیرات پیروزی حزب‌الله لبنان بر جریانات مقاومت فلسطینی بیان داشت: بعد از پیروزی جریان مقاومت اسلامی لبنان در عقب راندن اسرائیل از مرزهای لبنان در سال ۲۰۰۰ میلادی؛ در فلسطین نیز جریان‌های مقاومت نظیر حماس و جهاد اسلامی هم وارد میدان شدند و روی پای خود ایستادند در حالی که قبلاً امید فلسطینی‌ها به جامع بین‌المللی نظیر سازمان ملل متحد بود.

اکبری در ادامه درباره شگردهای مختلف جریان استکبار در مواجهه با جریان‌های اسلامی گفت: آنها ابتدا با قدرت سخت وارد میدان شدند، بعد که نتیجه‌ای نگرفتند به ترتیب با قدرت نرم، هوشمند و قدرت رخنه یا نفوذ وارد میدان شدند.

سفیر سابق ایران در لیبی با بیان اینکه خداوند در حوزه‌های مختلف حجت را بر بشر تمام می‌کند، افزود: امروز حزب‌الله لبنان به جایگاهی رسیده است که اگر تصمیم به انتقام بگیرد؛ اسرائیل شش کیلومتر عقب‌نشینی می‌کند. در عراق می‌خواستند به دنبال طرح خاورمیانه بزرگ را ایجاد کنند اما مردم عراق با مقاومت خود باعث شدند که آمریکایی‌ها در سال ۲۰۱۱ میلادی از آنجا خارج شوند. علاوه بر این موارد جبهه استکبار قصد داشت با عناصر تکفیری و داعش کار را تمام کند اما بسیج و گروه‌های مردمی در مقابل آنها ایستادند.

وی گفت: به غیر از موارد فوق؛ جریان استکبار به دنبال این بود که یمن را در یک هفته‌ تسخیر کند به همین خاطر آنجا را در محاصره کامل قرار داد اما به‌رغم همه اینها از مقاومت مردم یمن شکست خورد. امروز جریان مقاومت به جایی رسیده که کشور روسیه در پناه آن به چنان قدرتی می‌رسد که با آمریکایی‌ها مقابله می‌کند و به‌دنبال آن کشور چین به این نتیجه می‌رسد که آمریکایی‌ها ضربه‌پذیر هستند. علاوه بر این موارد؛ ۱۰ سال قبل هم ونزئلا طی درخواستی اعلام داشت که ساختاری مثل بسیج را در کشورش ایجاد کند.

اکبری ضمن ابراز تأسف از تدریس برخی از نظریه‌های منسوخ در علوم انسانی تأکید کرد: برخی از نظریه‌ها مثل نظریه دولت_ملت از اساس فروریخته اما متأسفانه در دانشگاه‌های ما به رغم داشتن داشته‌هایی که ذکر شد، تدریس می‌شوند.

وی ابراز داشت: امثال افرادی مانند فرانسیس فوکویاما معتقد هستند که دو مولفه عاشورا و ظهور را نمی‌توان از جامعه ایرانی حذف کرد.

معاون دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی با بیان اینکه شهید چمران و سپهبد سلیمانی به عنوان یک تراز جلوه‌گر هستند، گفت: امروز برای تمام دنیا؛ شهید سلیمانی فردی شناخته شده است. او فرزند مکتبی است که افتخارش شاگردی رهبر معظم انقلاب اسلامی است، از سوی دیگر آیت‌الله خامنه‌ای خود را شاگرد امام خمینی (ره) می‌دانند و بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی هم خود را دانش‌آموخته مکتب اسلام می‌داند.

وی افزود: جامعه نخبگی کشور، بخصوص بسیج اساتید، باید خود را درگیر این مبانی کند چراکه این مبانی؛ یک رخداد و حادثه بی‌سابقه در تاریخ است.

سفیر سابق ایران در لیبی در پایان تاکید کرد: جهان اسلام بعد از چین و روسیه می‌تواند به‌عنوان بازیگر نقش سوم، ایفای نقش کند و در کنار آن؛ جریان مقاومت نیز ظهور کند.

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.