گرامیداشت روز ملی بسیج اساتید

استان خراسان رضوی
با سخنرانی دکتر مجتبی زارعی:

گرامیداشت روز ملی بسیج اساتید

در شرایطی که همه دنیا بسیج شدند که مردم را از صندوق های رأی دور کنند، مردم وارد صحنه شدند و معیار صندوق و معیار آراء را به ایران ارزانی داشتند و انتخابات با پیروزی ملت به سرانجام رسید. بسیج استادان این رویداد بزرگ را باید پاس بدارند و در معرفی نیروهای کارآمد، دست پاک و حق طلب به کمک دولت بیایند.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج خراسان رضوی در مراسم بزرگداشت سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران و روز ملی بسیج اساتید، دکتر زارعی گفت: استادان خراسان در اواخر دهه 70 اقدامی انقلابی داشتند که دکتر بذرافشان پیش گام تر، قبل از اینکه بسیج اساتید رسما شکل بگیرد، با استفاده از قدرت معنوی علی بن موسی الرضا (ع) پیش قراول تشکیل نهضت بودند؛ و (از این رو) بسیج اساتید را مدیون تکاپوی اساتید متعهد خراسان هستیم.

 فقیه حکیممان امام خامنه ای درباره چمران فرمودند او جمع بین دانشجو و بسیجی است. چمران بی رودربایستی اما با انعطاف بود. او شجاعت را در عین لطافت و نازک مزاجی های شاعرانه و عارفانه داشت. چمران وحدت نظر و عمل  است؛ تلفیق گر عشق و عقل است؛ و جمع سلحشوری هاست.

وی ادامه داد: در انتخاباتی که  شکل گرفت نهضت موظف است افقی که پیش آمده را مورد  بازخوانی قرار بدهد. 1382 روز از  دوره تحول بسیج استادان می گذرد. ضمن احترام به پیشینان و مؤسسان نهضت و کسانی که در نهضت موثر بودند شاید بتوان گفت که بسیج اساتید یعنی مرکب از شما استادان بسیجی، بانوان، آقایان و پیش تازان که آگاه به زمان شده اید و این سبقت  وپیشتازی و جریان سازی را شکل دادید.

نقشه راه  نهضت که همان طرح اعتلای بسیج اساتید بوده و هست وظیفه داشته و دارد که حالت اجتماعی پیدا کند و اگر امتداد و انتظام اجتماعی پیدا نمی کرد در واقع این اشکال بزرگ در نهضت وارد بود؛ و نظام ارتباطات  موضوعی است که نهضت استادی به آن فکر می‌کند.

 رئیس بسیج اساتید کشور افزود: امروز یک اشکال بزرگی به دانشگاهها وارد است که دانشگاهها برخی از  اساتید و مدرسینشان عنوان می کنند که دارای  آزادی اکادمیک اما فاقد مسئولیت هستند و در دنیای یک سویه و یک طرفه آزادی  اکادمیک سیر می کنند و میل دارند به عنوان یک طبقه ممتازه به عنوان یک جریان یقه  سفید بر ملت استیلا  پیدا کنند. این البته مربوط به دانشگاه های شبه مدرن است. در دانشگاه های مدرن اینطور نیست. دانشگاه موتور توسعه است. دانشگاه در مرکزیت میدان است.

اما در دانشگاه های کشورهای شبه مدرن این میل وجود دارد که دانشگاه با ویژگی های جدید یعنی سکولار باشد و نسبت بستر  ارزش و عمل سنخیتی با هم  نداشته باشند.

اما در بین همه دانشگاه های کشور استادانی پیدا می شوند که مسئولیت اجتماعی نسبت به مردم حس می کنند؛ لذا همانطور که نهضت در فلسفه تحولی خود از اواسط سال 96 آن را پیگیری می کرد به این نتیجه رسیده است که باید بین استاد و دانشجو، استاد و حکمرانی، استاد و فرهنگ، سیاست، مسجد، نوآوری، راه حل، قدرت نرم، نهادهای سیاست گذار و علوم انسانی ارتباط باشد.

نهضت در این تکاپوی چندساله به این نتیجه رسیده است که دانشگاه باید با مسئولیت های اجتماعی زمان خود نسبت داشته باشد و استاد نیز با جامعه، درد مردم و سفره مردم نسبت داشته باشد.

زارعی  گفت: نهضت استادی دو محور دارد: جریان سازی علمی و جریان سازی سیاسی و فرهنگی؛ و در شرایطی که همه دنیا بسیج شدند که مردم را از صندوق های رأی دور کنند،  مردم وارد صحنه شدند و معیار صندوق و معیار آراء را به ایران ارزانی داشتند و انتخابات با پیروزی ملت به سرانجام رسید. بسیج استادان این  رویداد بزرگ را باید پاس بدارند و در معرفی نیروهای کارآمد، دست پاک و حق طلب به کمک دولت بیایند.

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.